TÁMOP 3.1.7-11/2-2011-0493

uj szechenyi terv logo

Miről szól a pályázat, mi a címe?

A Társadalmi Megújulás Opertív Program keretében a „Referenciaintézmények országos hálózatának kialakításáért és felkészítéséért Pogányvölgyi Fodor András Általános Iskolában”.

Mi az a referencia-intézmény?

A referencia-intézmény egyedi, más intézmények számára is példaértékű, működésében koherens, befogadó, gyermekközpontú pedagógiai gyakorlattal, szervezeti innovációval rendelkező és ezt szolgáltatásaiban publikálni, valamint átadni képes közoktatási intézmény.

És mindez egy nagy országos hálózatban képzelhető el, ahol ezek az intézmények egymással és más iskolákkal tartják a kapcsolatot.

Az ilyen példa értékű intézmények, mint a miénk is, bizonyos területeken kiemelkedtek a többi iskola közül. Valamit jobban csináltak, mint a többiek, vagy fejlesztettek valamit, ami eddig még nem volt egy innováció kapcsán. Ezek a mi működésünkben gyakorlattá váltak. És ezek olyan jól működtek, hogy azokat érdemes volt megosztani másokkal is. Ezért leírtunk az ún. „Jó gyakorlatainkat”, amelyeket ennek az országos hálózatnak a segítségével osztunk meg másokkal, illetve jönnek hozzánk órákat látogatni az ország minden részéről, és tanulni tőlünk.

 

Milyen jó gyakorlatai vannak a Fodor András Iskolának?


Több jó gyakorlatunk is van, de ebből 3 az ami kiemelkedően fontos, és amit legtöbben keresnek:

  1. Az Az óvoda-iskola átmenet és az általános iskola - középiskola átmenet segítése a HHH-s és az SNI-s gyermekek körében
  2. Integrációs és képesség-kibontakoztató tevékenységek tervezése, szervezése, megvalósítása az oktatás során
  3. Saját iskolai digitális tudásbázis kialakítása az iskola részére

Hogyan kezdődött ez a projekt?


Először egy
előminősítésenkellett átesni iskolánknak, amelyet az Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft. folytatott le. Itt megvizsgálták, hogy tényleg mintaértékű az amit, és ahogyan csinálunk, majd elkészítettük az Intézményi Fejlesztési Tervünket, amely az tartalmazta, hogy milyen fejlesztések illetve milyen felkészítő továbbképzéseken kell részt vennünk majd a referencia intézménnyé válás során. Ez még 2011 tavaszán volt.

Ezzel egy időben beadtuk a pályázatunkat erre a felkészítésre, amit meg is nyertünk, és 2012 április 1-jén meg is kezdődött a pályázatunk szakmai megvalósítása, ami 8 hónapig tartott, és 2012. november 30-án ért véget.

Konkrétan miről szólt a felkészülés a pályázat során?

Egyrészt továbbképzéseken kellett részt venni vezetőknek és pedagógusoknak:

- amelyek felkészítenek minket a referencia intézményi szolgáltatás feltételrendszerének kialakítására, az új irányítási feladatok
- felkészítenek a horizontális tanulásra
- felkészíti a kiválasztott pedagógusokat a jó gyakorlatok átadására
- és segítenek a ref. intézmény szakszerű és eredményes megjelenésében (weblap, szórólap, kiadványok tervezése)

Ezzel egy időben megalakult egy szakmai tevékenységet irányító és ellátó team, amelynek tagjai a pályázat keretében egy szaktanácsadó segítségével kidolgozták ennek a folyamatnak a működési rendjét, eljárásrendjét és a jó gyakorlatok átadásának módszertanát.

Illetve pályázati pénzből alakítottunk ki egy olyan irodát, ami majd a referencia intézmény központi fogadóirodája lesz a későbbiekben.

Mennyi pénzt nyert az iskola ennek projektnek a keretében?

4.000.000 ft-ot. Ebből 1.000.000 Ft a bútorok vásárlására lett felhasználva, 2.500.000 Ft-ot a továbbképzésekre és szaktanácsadásra és a dokumentumok kidolgozására fordítottunk, a maradék pénzt pedig tájékoztatásra, vásárolt anyagokra költöttük.

Zökkenőmentes volt a pályázat lebonyolítása?


Hát voltak kisebb problémák, amik miatt kicsit csúszott a megvalósítás (1-2 iskolát érintő változás: tanulócsoportok számának csökkenése, fenntartó váltás), de összességében ez nem befolyásolta nagy mértékben a pályázat lefolyását.

 

Hol tart most a pályázat?


Már a végelszámolásnál tartunk, és a záró beszámolót írjuk. És ha mindezzel kész vagyunk, akkor „Minősített referencia intézmény” leszünk, és hivatalosan is megkezdhetjük szolgáltatói munkánkat.

 

 

Fritz Péter, projektmenedzser